Print / View Finding Aid as Single Page

Tamiment Library and Robert F. Wagner Labor Archives logo

Guide to the National Guardian Photographs PHOTOS 213

Tamiment Library and Robert F. Wagner Labor Archive
Elmer Holmes Bobst Library
70 Washington Square South
10th Floor
New York, NY 10012
(212) 998-2630
tamiment.wagner@nyu.edu


Tamiment Library and Robert F. Wagner Labor Archives

Collection processed by Rachel Searcy

This finding aid was produced using ArchivesSpace on October 05, 2018 using Describing Archives: A Content Standard

 Box numbers updated to reflect rehousing of materials.  , September 2018

Historical/Biographical Note

The National Guardian (later known as  The Guardian) was a radical leftist weekly newspaper published in New York City between 1948 and 1992. The paper was founded by James Aronson, Cedric Belfrage, and John T. McManus with the purpose of providing an alternative perspective to the mainstream media during the Cold War. The paper's early years focused on and supported New Deal programs and the New York American Labor Party (ALP). The  National Guardian reported on labor, activism, reform, and social movements without particular party affiliations, advocating for a unified leftist party in the United States. Known for its independent and investigative journalism, the paper produced significant pieces on civil rights and the Cold War, and was one of the few publications to print news sympathetic to Julius and Ethel Rosenberg during their trial and execution, with much of the paper's reporting coming from William A. Reuben.

During the 1960s, the paper shifted directions toward the New Left, with Aronson selling his shares and the publication changing its name to the Guardian. In the 1970s, the  Guardian supported Marxism-Leninism, calling for a new Marxist-Leninist party in the United States. The paper established Guardian Clubs for readers in the 1980s, which gave rise to competitor publications  Frontline and  Line of March. After years of declining circulation and financial difficulties, the paper ceased publication in 1992.